Pokud nejsou aktivní prvky, které zajišťují síťové pokrytí a internetové připojení ve vaší provozovně, vhodně zvoleny a nastaveny, může docházet k problémům s pokladním systémem. Jde o výpadky komunikace mezi pokladnou a ostatními zařízeními, jako jsou platební terminály nebo mobilní číšníci či výpadky při platbách kartou. Případně se v reálném čase nepřenášejí realizované pokladní operace do Vzdálené správy. Stabilní a správně nastavená síť v provozovně je tedy pro fungování Dotykačky a jejich pokladních periferií velmi důležitá.
Kvalitní síťové pokrytí provozovny a vhodné nastavení sítě je čistě v kompetenci zákazníka a Dotykačka za ně nenese žádnou odpovědnost. |
Nevhodně postavená či nakonfigurovaná síť nebo nestabilní internetové připojení se projevuje těmito symptomy:
•V Dotykačce na hlavní obrazovce svítí ikonka mraku indikující připojení ke Vzdálené správě (cloudu) červeně. Neprobíhá tak synchronizace mezi pokladnou a Vzdálenou správou.
•LAN / Wifi tiskárna účtenek či objednávek netiskne nebo tisk nepravidelně vypadává.
•Mobilní číšníci mají dlouhé odezvy, na přesun či uzavření účtu si musíte několik sekund počkat.
•Neprocházejí platby kartou přes připojené platební terminály.
•Platební terminály Dotypay hlásí při platbě chybu připojení k transakčnímu centru.
•Během velkého provozu dochází k dlouhým odezvám celého pokladního systému.
Pokud se ve vaší provozovně při používání Dotykačky, mobilních číšníků nebo platebních terminálů objevují problémy popsané výše, doporučujeme věnovat pozornost správnému nastavení sítě.
Nejjednodušší a nejrychlejší cestou, jak ověřit, zda problémy pokladního systému nejsou způsobeny sítí ve vaší provozovně, je hotspot. Hotspot zapněte na jakémkoliv mobilním telefonu s datovými službami a dočasně pokladnu i ostatní pokladní periferie na tento hotspot připojte. Pokud bude vše fungovat na hotspotu správně, je potřeba se zaměřit na úpravu sítě na provozovně. |
Požadavky na síťové prostředí pro pokladní systém Dotykačka
Oddělená samostatná bezdrátová síť pro pokladny a pokladní periferie. Velmi doporučujeme použít samostatné aktivní prvky (routery). Např, jeden pro zákaznickou síť a druhý pro pokladní systém Dotykačka. Nezapomeňte obě sítě chránit šifrováním alespoň na úrovni WPA2. |
Tiskárny účtenek a objednávek (bonů) připojené nepřerušeným ethernetovým kabelem přímo do routeru. |
Kanál vyhrazené bezdrátové sítě nastavený tak, aby nebyl překrytý rozsahem z jiných kanálů. Pokud váš Wifi router používá např. kanál 1, další síť by měla využívat kanál o +2 vyšší (nebo nižší) tj. alespoň kanál 3, lépe 4. |
Pokud nemůžete použít samostatný router, je nutné pro každé pokladní zařízení vyhradit vlastní rozsah IP adres mimo DHCP server. Je totiž nutné, aby každé zařízení (pokladna, platební terminál, Mobilní číšník, zákaznický displej) mělo přidělenou statickou IP adresu. Je také bezpodmínečně nutné, aby router zvládl vytvořit dvě oddělené Wifi sítě, jednu pro Dotykačku a druhou pro návštěvníky. Řešení jedním společným routerem však důrazně nedoporučujeme, především z kapacitních důvodů. |
Na routeru povolte TCP/UDP porty 7500, 443, 7921 a 37690, které jsou nutné pro komunikaci platebních terminálů Dotypay. Router by měl dále podporovat Network Service Discovery (protokoly DNS-SD (service discovery) + Multicast DNS (mDNS)). Ztrátovost paketů (Packet loss) by měla být < 10 %, ping < 10 ms. |
Nemixujte síťové prvky různých značek a dodavatelů. Vždy používejte síťová zařízení (routery, AP) výhradně od jednoho výrobce. |
Jestliže používáte pro pokrytí provozovny Access Pointy (AP) a dochází k prodlevě při přechodu z jednoho AP na druhý, zkuste nastavit minimální sílu signálu na úrovni jednotlivých AP (RSSI). Vysvětleno je to například v tomto článku u Unifi. |